söndag 15 april 2012

BROCCOLIGRATÄNG DELUXE


Receptet till den här gudomligt goda broccoligratängen hittade jag i går på Hannah Graaf Karyds blogg och jag som verkligen ÄÄÄÄLSKAR broccoligratäng kände med en gång att detta var en deluxevariant som helt säkert skulle falla mig på läppen.

Och mycket riktigt, detta är nog den godaste broccoligratäng jag ätit. Sjuttioelva plus i kanten för den.
Ända sedan igår då jag fixade matlådan har jag längtat tills i morgon då jag får äta resterna till lunch på jobbet. Naturligtvis måste jag också dela med mig av receptet till omvärlden. Må ingen broccoliälskare missa denna läckerbit. :-)





























NÖDVÄNDIGHETER
400 g broccoli
2 ägg
2 dl grädde
100 g philadelphiaost
100 g keso
150 g fetaost
peppar
oregano eller basilika (jag använde Österlensk kryddblandning som består av kyndel, timjan, salvia och rosmarin)
1 dl riven smakrik ost (jag valde Västerbottenost)

GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen på 200°.
Smörj en ugnsfast form.
Lägg broccolin i botten i ett jämt lager. (Använder du färsk broccoli måste den förvällas i ca. 5-10 min innan. Använder du fryst broccoli räcker det att skölja den under varmt vatten eller ta fram och tina den innan.)

Vispa ihop grädde och ägg, blanda i philadelphia, keso och smulad fetaost och krydda efter behag.
Häll blandningen över broccolin och strö den rivna osten över.

Grädda i 200° ca 20 minuter.
Klart!


3 kommentarer:

  1. Hur många portioner är receptet beräknat för?

    SvaraRadera
    Svar

    1. 4-5 personer ungefär. Beroende på hur hungrig man är. :)

      Radera
  2. 4-5 personer ungefär. Beroende på hur hungrig man är. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...