söndag 19 september 2010

MOROTSMARMELAD MED CITRON OCH KANEL

Hösten smyger sig på och med den följer osökt en längtan att boa, mysa, sylta, safta och göra långkok. I alla fall hos mig.
Och mitt i den värsta syltningsivern kom lägligt förr förra numret av Buffé. Där hade de med det här magnifikt goda och superenkla receptet på morotsmarmelad. Mitt första försök att göra just morotsmarmelad men definitivt inte den sista. Det kan ni skriva upp.


GER CIRKA EN LITER

NÖDVÄNDIGHETER
500 g morötter
2 citroner
2 kanelstänger
4 dl vatten
1 kg syltsocker

GÖR SÅ HÄR
Skala och finriv morötterna.
Blanda morötter, finrivet skal och saft av citronerna, kanelstänger, vatten och syltsocker i en kastrull.
Koka utan lock i ca 10 minuter. Skumma av under tiden.
Häll marmeladen i varma, väl rengjorda glasburkar.
Förslut och förvara i kylen.

Jag mixade även marmeladen lite med stavmixer i grytan innan jag hällde upp den på burkar för jag tyckte morotsstrimlorna var lite för långa.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...